تبلیغات
شناگران
 
شناگران
دوشنبه 16 آبان 1390 :: نویسنده : پریسا بهنام
6 نوامبر سال گذشته پدر شنا ایران در بیمارستان جام  دارفانی را وداع گفت،یکسال از درگذشت مهدی رشیدی پور می گذرد و ما همواره با خاطرات خوش گذشته به یادش هستیم.روحش شاد و یادش در قلبمان همیشه جاودان خواهد ماند.





نوع مطلب :
برچسب ها :
شنبه 14 آبان 1390 :: نویسنده : پریسا بهنام

نشستن در کنار هم ! شنا کردن در کنار هم و تقسیم شادی و اشک پیروزی و شکست دختر و پسر با هم ! جالب اینجا بود که باعث هیچگونه زلزله ای هم نمیشدیم !!!
بله روزی بود و روزگاری بود !!!!!!
 مسابقات شنا قهرمانی کشور استخر آریامهر (آزادی ) تهران 1355
شناگران در حال انتظار رشته مسابقه ای خود
از چپ : احمد مددی- ناصر هردانی ، هاله وفایی ، سیمین خشنودی ، سالم شاهینی ، هلن خوشنویس ،رضا تبریزی ، نعمت علیدوستی ، زنده یاد افسانه ریحانی شناگر آغا جاری ، نسترن حسنی زاده ، زنده یاد شیرجه رو آبادان فرید راضیان و تونیا ولی اوغلی
بگذار بدانند ! سخنی کوتاه با دوستان ! انگیزه آوردن این آرشیو در فیسبوک : سانسور و انکار رژیم ایران در رابطه با ورزش بانوان و عدم اطلاع اکثریت مردم ایران و مقایسه چهل سال اخیر جامعه ورزش ایران بخصوص برای نسل جوان. من این عکسها را خصوصی نمی بینم.ما متعلق به نسل سوخته و تاریخ شفاهی ایرانیم و می بایست در همه عرصه ها که سانسور حاکم است سکوت نکنیم.




نوع مطلب :
برچسب ها :
دوشنبه 9 آبان 1390 :: نویسنده : پریسا بهنام

شنا ، ریزش مو چالشها و راهکارها
ادامه از قبل ...
پریدن آب در گلو و به عبارت دیگر وارد شدن آب در مجاری هوایی و سرفه كردن خطرناك بوده و بایستی هر چه رودتر شخص خود را به كناره استخر برساند و تا قبل از طبیعی شدن وضع از شنا كردن خوداری نماید.

شنا در ایام حاملگی بسیار مفید است ، در سه ماه اول حاملگی اگر شخص شناگر باشد به همان منوال سابق می تواند به شنا ادامه دهد و اگر شنا بلد نباشد حتی در این موقع می تواند به آرامی فن شنا را فرا گیرد .

در سه ماه دوم حاملگی باز شنا كردن بلامانع می باشد واما در سه ماه سوم حاملگی بایستی ضمن شنا از خستگی شدید خودداری كرد . شنا در سه ماه سوم با تقویت عضلات پشت و قفسه سینه انحناء بوجود آمده در ستون فقرات به واسطه بزرگی شكم را اصلاح می نماید .  خانمهای حامله به تناسب بزرگ شدن شكم بایستی در هنگام شنا از لباسهای گشادتر و متناسب با رشد شكم استفاده نمایند شنا كردن در استخر با رعایت موازین ضد عفونی سبب انتقال بیماری نمی گردد ، اما اگر آب استخر به قدر كافی ضد عفونی نباشد و یا افراد از حوله و مایو و دمپایی یكدیگر استفاده نمایند انواع بیماریهای قارچی پا و كشاله ران و بدن عارض می گردد . ضمنا اگر آب استخر كاملا ضد عفونی نباشد انواع اسهال و ناراحتی چشم و التهاب مجرای گوش به وجود می آید

در مورد دریا و رودخانه و بركه ها و سدها تمام مسائل گفته شده در مورد استخر اعم از آلودگی آب به بعضی از انواع میكروب و انگل و آلودگی شیمیایی ممكن است موجود باشد ضمن انكه این آب ها نه فقط برای خردسالان بلكه برای بزرگسالان و نه تنها برای افراد ناوارد بلكه برای شناگران حرفه ای هم می تواند خطرساز باشد و یكی از گرفتاریهای بزرگ ما از دست رفتن تعدادی از جوانان عزیز و عزادارشدن خانواده آنها هر سال در آب دریاست كه فاجعه ای بزرگ ولی قابل بررسی و جلوگیری است .




نوع مطلب :
برچسب ها :
چهارشنبه 4 آبان 1390 :: نویسنده : پریسا بهنام
سلام من پریسا  16 سال هست شنا میکنم.دوست دارم اطلاعاتی که در مورد شنا،مربیگری و نجات غریقی دارم با علاقمندان در میان بذارم.



نوع مطلب :
برچسب ها :
شنبه 30 مهر 1390 :: نویسنده : پریسا بهنام

ظهور و گسترش شنا، ریشه در احتیاجات عصر انقلاب صنعتی و شهرنشینی اواخر قرن نوزدهم دارد. این توسعه ابتدا از انگلستان آغاز شد و از آنجا به قاره اروپا و آمریكا و سرانجام به همه دنیا گسترش یافت.

اولین استخرهای سرپوشیده به ترتیب در شهرهای لیورپول 1838، وین 1842 و برلین 1855 ساخته شد و بعد از آن اولین تشكیلات شنا شكل گرفت.

در سال 1869 برخی از باشگاههای لندن به انجمن شنای «متروپولتین» پیوستند كه در سال 1874 به انجمن شنای بریتانیا تبدیل شد. در سال 1884 اتحادیه شنای آماتور شكل گرفت و دو سال بعد با انجمن شنای بریتانیا تلفیق شده، «انجمن شنای آماتور بریتانیا- ASA» را پدید آوردند.

سرانجام با عبور كاپیتان متیو وب از كانال مانش در سال 1875 و پدید آمدن باشگاهها و فدراسیونها در كشورهای مختلف اروپا، آمریكا و استرالیا، شنا محبوبیت یافت وارتباطات و مسابقات بین‌المللی شروع شد.

در آن زمان رشته‌های شنا تا بدین حد متنوع نبودند. تا مدتها شنای قورباغه و شناهایی كه از شنای قورباغه نشات گرفته بود مثل شنای زیربغل و شنای پشت حكمفرما بودند. بعدها شنای انگلیسی پهلو دست بالا به وجود آمد كه هنگام استراحت، دست بالا قرار می‌گرفت.

تروجن با مشاهده بومیان آمریكایی، استراحت دست را به تناوب، خارج از آب قرار داد و این شنا را با یك ضربه پای قورباغه تركیب كرد.

پیشرفت بعدی اجرای دو ضربه پا در یك دور شنا بود یعنی یك ضربه در هر حركت دست كه موجب كوتاهتر و سریع شدن حركات دست شد. بعدها ضربه عمودی پا جایگزین ضربه پای شنای قورباغه شد و شنای كرال سینه متولد شد. ریچارد كاویل استرالیایی این حركت را در اوایل قرن بیستم با نام ضربه كرال استرالیایی با چهار ضربه پا معرفی كرد و در سال 1956 هموطن او سسیل هیلی این حركات را به اروپا برد. در همین زمان كرال در آمریكا پیشرفت كرد و بالاخره شیوه آمریكایی شش ضربه پا جهان را فتح كرد.

شنای پشت هم همین الگو را دنبال می‌كرد تا سال 1908 شیوه سُنتی شنای پشت حاكم بود ولی از المپیك 1912 قهرمانان تنها كرال پشت را اجرا كردند.

تا قبل از ساخت سكوی شیرجه، شناگران در آب «استارت» می‌زدند یعنی قبل از شروع مسابقه در آب می‌ایستادند یا دراز می‌كشیدند.

در سال 1933 یك آمریكایی به نام «هنری میوز» نوع جدیدی از شنای قورباغه را در مسابقات به نمایش گذاشت او زمان استراحت (Recovery)، دست‌ها را مانند كرال سینه خارج از آب قرار می‌داد و شنای پروانه را توسعه داد. نزدیك به دو دهه فرق زیادی بین این روش و قورباغه قایل نبودند، كاربرد هر دو شیوه در شنای قورباغه بود و حتی شناگر می‌توانست هنگام مسابقه یكی را به دیگری تبدیل كند. اما این شیوه درگیری‌های زیادی ایجاد كرد.

تا آنجا كه مجله سویمینگ تایمز این‌گونه از المپیك 1948 لندن گزارش داد:

«توفان جدیدی وزیدن گرفته است كه می‌تواند به شكاف درفینا منجر شود.»

هشدار سویمینگ تایمز از آنجا بود كه هفت نفر اول شنای 200 متر قورباغه در فینالی كه در ویمبلی برگزار شد از شنای پروانه استفاده كرده بودند و به این ترتیب بگومگوهای شدیدی در كنگره فینا بوجود آمد.

سرانجام از بین 73 رای دهنده در فینا 42 نفر رای بر جدایی شنای پروانه از شنای قورباغه دادند و اعلام كردند تدوین قوانین و مقررات مسابقات شنا باید به «سازمان اداری فینا» ارجاع شود.

سازمان اداری فینا در هشتم اگوست 1948 پیشنهاد كنگره را پذیرفت. اما IOC از افزایش برنامه شنای المپیك خودداری كرد. ریتر دبیر افتخاری فینا در 11 آگوست 1948 در نامه‌ای به همه اعضای سازمان اداری از آنان خواست تصمیم جدی اتخاذ كنند.

از میان ده عضو، نه عضو به درخواست ریتر پاسخ دادند كه سه نفر شنای پروانه را شنایی كاملاً جدید و مجزا از قورباغه دانستند و شش عضو آن را هم‌ردیف شنای قورباغه می‌دانستند. به این ترتیب با وجود مخالفت رییس وقت فینا، باز هم دو شیوه شنا به شنای قورباغه رسمیت یافت.

در سال 1935 جك سیگ شناگر آمریكایی نوعی ضربه پا مانند دم ماهی را ابداع كرد او و مربی‌اش آرم بروستر شنای «دولفین قورباغه‌ای» را به وجود آوردند. این نوع شنا به دلیل شكل عمودی حركتش تا سال 1952 به عنوان شنای پروانه و زیر مجموعه شنای قورباغه محسوب می‌شد. سرانجام در كنگره فینا كه به مناسبت المپیك هلسینكی برگزار شد، شنای قورباغه و پروانه از هم جدا شدند و شنای دلفینی با نام شنای پروانه پذیرفته شد.

در مسابقات المپیك 1956 هنگامی كه ما سارویوركاوا قهرمان المپیك و چند تن دیگر از شناگران بیشتر مسیر را در زیر آب شنا كردند مشكلاتی جدید شكل گرفت. كنگره فینا تصمیمی جدید اتخاذ كرد كه به دنبال آن شنای زیرآبی حذف شد و شناگران موظف شدند هنگام هر شروع و برگشت سر خود را به شكلی قرار دهند كه آب را بشكافد. فقط در شنای قورباغه فرو رفتن در آب مجاز بود ولی در هر دو (چرخه) سر باید یكبار آب را می‌شكافت. كنگره فینا در المپیك 1988 تصمیم گرفت شنای زیرآبی را به میزان حداكثر 15 متر مجاز بشمارد چون در این دوره استفاده از ضربه دولفین در شنای كرال پشت افزایش یافت




نوع مطلب :
برچسب ها :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :